- ΤΟΠΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
- ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
- ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΙΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ
- ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Παιχνίδια Μέσα Στον Χρόνο
Tο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα και η πρώτη θεματική περιοδική μας έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πολυγύρου: ένας μικρός απολογισμός
Στις 13.06.2023 γιορτάσαμε την ολοκλήρωση του πρώτου, για το νέο κύκλο ζωής του Αρχαιολογικού Μουσείου Πολυγύρου, εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «παιχνίδια μέσα στον χρόνο».
Το πρόγραμμα προσέγγισε βιωματικά το παιδικό παιχνίδι στη διαχρονική του διαδρομή ως μία πολύτιμη για την κοινωνική και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών δραστηριότητα του ελεύθερου χρόνου τους, επιδιώκοντας παράλληλα τη συνέργεια ατόμων από τρεις γενιές με την εμπλοκή τους σε μια ενεργητική και δημιουργική διαδικασία πρόσληψης του υλικού και του άυλου πολιτισμού ως δημόσιου πολιτιστικού αγαθού.
Στη γιορτή αυτή παρουσιάσαμε την πρώτη θεματική έκθεση που προέκυψε από το συγκεκριμένο πρόγραμμα με τη μέθοδο project, στόχος της οποίας ήταν η αφήγηση ιστοριών και εμπειριών μέσα από την ενεργοποίηση των μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε πολλαπλούς δημιουργικούς ρόλους:
αρχικώς στον ρόλο του ερευνητή, καθώς ανέλαβαν τόσο την καταγραφή παιχνιδιών από τις συλλογές προσώπων του στενού συγγενικού περιβάλλοντός τους όσο και την αποτύπωση, μέσω συνέντευξης που ηχογραφούνταν, προσωπικών βιωματικών αφηγήσεων των μεγαλύτερων συγγενών τους αναφορικά με παιχνίδια της δικής τους παιδικής ηλικίας.
Στη συνέχεια, στον ρόλο της «διαχείρισης» αυτής της οικογενειακής «πολιτιστικής κληρονομιάς» υλοποιώντας μία θεματική έκθεση στην προσωρινή αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου μας, όπου τα παιδικά παιχνίδια που επέλεξαν μετατράπηκαν σε μουσειακά αντικείμενα, συνοδευόμενα από τις ηχογραφημένες μνήμες και εμπειρίες συγγενικών τους προσώπων προερχόμενων από διάφορους τόπους της Χαλκιδικής.
Θεωρούμε λοιπόν, ότι επιτεύχθηκε αυτός ο πρωταρχικός στόχος του προγράμματος, δηλαδή να ενεργοποιήσει τρείς γενιές ταυτόχρονα μέσω ενός θέματος εξίσου οικείου και για τις τρεις, δηλαδή του παιδικού παιχνιδιού, με την επιτέλεση πολλαπλών ρόλων, του ερευνητή, του συλλέκτη και του εκθέτη, καλλιεργώντας έτσι, μια διαλεκτική σχέση οικειότητας και συμπερίληψης με την τοπική κοινότητα, με χαρακτήρα ανθρωποκεντρικό, συμμετοχικό, και πολυφωνικό, και αναδεικνύοντας το θετικό πρόσημο της συνέργειας τριών φορέων, του Μουσείου, του Σχολείου και της οικογένειας.
Ευχαριστούμε θερμά την εκπαιδευτικό κα Ελένη Καλέση και τους μαθητές του 2ου τμήματος της Δ’ Τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Πολυγύρου για την ενθουσιώδη ανταπόκρισή τους στην πρόσκλησή μας.
Σχεδιασμός, οργάνωση και υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος:
Ολυμπία Νασιώκα, Τερψιχόρη Ξανθοπούλου, Σταμάτης Χατζητουλούσης
Με την υποστήριξη του φυλακτικού προσωπικού του Μουσείου:
Βασίλης Καμπάνης, Μαρία Καστρέτσιου, Καλίτσα Κατερνάρη